מצפור עמק ברכה

מצפור עמק ברכה

בצומת גוש עציון, במרפסת הקומה העליונה של ‘קניון הרים’  נמצאת תצפית מרהיבה על גוש עציון.

נקודת תצפית ייחודית זאת, הממוקמת על אם הדרך מירושלים לחברון, מספרת את סיפורה של האומה הישראלית במשך אלפי שנים, מאז ימי האבות ועד ימינו אנו.

מעטות האומות שספר קורות ימיהן מאז שחר לידתן גלוי ופתוח בפנינו. מעטים המקומות שבהם סיפור חייה של אומה נפרס במלוא אורכו.

עמק הברכה – לפני כ- 4,000 שנה, בימי האבות, פסעו אברהם ויצחק ב’דרך האבות’, שעברה ב’עמק הברכה’ שלפנינו, בדרכם לעקדה בהר המוריה. בדרך זו נמלט יעקב לחרן מפני עשו אחיו, ובדרך זו חזר. בדרך זו יצא יוסף לתור אחר אחיו, ובדרך זו חזר עם אחיו אחרי עשרות שנים, ובידם מיטת אביהם בדרכו למנוחתו האחרונה

מצפה עוז – לפני כ- 3,000 שנה, בתקופת יהושע בן נון, הקימו חלוצים משבט יהודה בגבעת ‘מצפה עוז’, התנחלות חדשה והקיפו אותה בחומה איתנה. כמאתיים שנה מאוחר יותר צפו תושבי ההתנחלות בשיירה ענקית הכוללת את כל זקני ישראל, החוצה את העמק שלפנינו בדרכם לחברון, כדי להמליך את דוד למלך על ישראל. כעבור עוד מאתיים שנה כינס המלך יהושפט את עם ישראל ב’עמק הברכה’ כדי לברך את ה’ על הניצחון במלחמה עם התוקפים ממזרח

בית צור – לפני כ- 2,200 שנה, בזמן החשמונאים, נערך סביב היישוב בית צור, הנמצא בצדו השני של העמק, הקרב הרביעי של יהודה המקבי, ובו הכניעו המקבים המועטים את הצבא הסלואקי הענק. בעקבות ניצחון היסטורי זה עלה יהודה המקבי לירושלים, טיהר את בית המקדש והדליק את המנורה.

מערות אל-ערוב – לפני כ- 1,900 שנה, בזמן מרד בר-כוכבא, התחבאו במערות ערביה (מצפון למחנה הפליטים אל-ערוב) חיילים מצבאו של בר-כוכבא. איגרות שנמצאו במדבר יהודה מלמדות שמכאן הם יצאו רכובים על חמורים בחודש תשרי כדי להביא לחבריהם ערבות והדסים.

המנזר הרוסי – בשנת תש”ח, בזמן מלחמת העצמאות, הציב הלגיון הירדני שני תותחי ענק ב’מצפה עוז’. בתותחים אלה הפגיזו את יישובי הגוש. מנגד להם, על השלוחה שמימין לנו, התבצרו לוחמי הגוש במנזר הרוסי (שנהרס בינתיים) לפני הקרב האחרון שבו נפלו יחד עם מפקדם ‘מוש’.

19 שנה בלבד מאוחר יותר, (במלחמת ששת הימים), דהרו בכביש החוצה את העמק כוחות של חטיבת ירושלים (ששחררו לפני כן את גוש עציון), בדרכם לעיר האבות. 4,000 שנים אחרי שקנה אברהם אבינו את מערת המכפלה בכסף מלא, שבו בנים לגבולם.

 

מיקום: צומת גוש עציון – קומה 2 קניון הרים

להגעה באמצעות waze- לחץ כאן

האתר פתוח לרווחת הציבור והכניסה אליו חופשית.

*האתר מאובטח לאורך כל שעות הפעילות.

*באתר ישנה עמדת התרעננות ורווחה לשירות הציבור: שירותים ציבוריים, חדר החתלה והנקה, חנות מזכרות ויודאיקה, מסעדות ובתי קפה.

טלפון: 02-6543608 | 02-9933863

שעות פתיחה: א’-ה’: 09:30 – 21:30  |  ו’: 9:30-13:00

אתר: מצפה עמק ברכה-צומת גוש עציון

פייסבוק: לחצו כאן

שמרו אותנו בכיס

הורידו את חוברת ומפת התיירות

להורדת חוברת אתרים להורדת מפת תיירות

תישארו מעודכנים

הירשמו לקבל מידע על אירועים וחדשות

נא להזין כתובת אימייל תקינה