• עברית
  • English
תפריט

מטיילים באוויר פתוח!

במרחק של 10 דקות מירושלים ושעה מאזור המרכז יוצאים לנשום אוויר ונהנים מטבע, נופים עוצרי נשימה, אתרי פיקניק, מעיינות ומגוון מסלולים שונים!

דרך האבות

בדרך בו עברו אבותינו בדרכם על גב ההר. לאורך הדרך תצפית על מקום הקרב בין החשמונאים ליוונים, מקווה טהרה עתיק ואבני מיל רומיות בנות אלפי שנים.

המסלול עובר בנוף הררי מרהיב, כר לפרשיות היסטוריות ולחיי עמל וחקלאות בימי קדם.

איך הולכים: מחנים את הרכב באלון הבודד, ממשיכים צפונה רגלית כ-200 מ’ עד שרואים דרך עפר הפונה ימינה אל “דרך האבות.” בדרך זו, המסומנת בסימון שבילים אדום, נלך עד לסוף המסלול.

מה במסלול: בתחילה אנו צמודים לגדר היישוב אלון שבות. נתקדם בשביל העפר מזרחה כ-400 מ’ עד שנגיע אל אבן המיל בצד הדרך. נמשיך כ-100 מ’ נפנה שמאלה אל מקווה הטהרה שאליו ירודות מדרגות אבן. את מקווה הטהרה נוכל לזכות בעזרת הסככה שבסמוך לו. ניפרד מנוף העיר אפשר ממזרח וממראה גבעת החי”ש מדרום, ונמשיך צפונה 2 ‘”מ מפרידים ביניניו לבין הישוב נווה דניאלץ למרגלותינו מעמיק הנחל, ההולך מעליו נהנה מהמראה משלב את צמחיית החורש הטבעי עם מטעים ששל האדם. ממערב לנו קיבוץ ראש צורים ומטעיו.

האלון הבודד

ליד הכניסה המערבית של אלון שבות מתנוסס לתפארת נופו הרחב של עץ האלון. זהו סמלו של גוש עציון. במשך 19 שנים, לאחר נפילת יישובי הגוש בתש”ח, היו בני הגוש עולים לעמדת תצפית ומביטים בגעגוע אל ביתם, אותו סימנה צמרת עץ האלון שנראתה להם מרחוק. לאחר מלחמת ששת הימים, בה חזר גוש עציון לשטח מדינת ישראל, שבו בני הגוש ליישב את המקום ולהפריחו.

באתר האלון הבודד ניתן לשמוע ע”י מסבירן קולי את סיפור הקמת הגוש, נפילתו והשיבה אליו בשנית.

מחדשים ומשדרגים את האלון הבודד!

חדש:  משוריינים לילדים, רמפה הנגשה לכיסאות גלגלים ועגלות, אמפי לקבוצות, פריסת דשא חדש וגינון ועוד!

מיקום: בין אלון שבות לראש צורים

נחל תקוע

קרדיט צילום: יאיר ארונשטם

נחל תקוע הוא נחל אכזב שמגיע מראש ההר (בריכות שלמה) ועד לבקעת הירדן ונשפך לים המלח. האיזור חם מאוד במהלך הקיץ ומנגד, בחורף, הגבים מתמלאים ושטפונות מציפים את האיזור.  ולכן מסלול זה מומלץ להליכה בעונת הסתיו או בלילות של ירח מלא.

בשנים עברו, שימשה הזרימה החזקה בנחל להנעת טחנות קמח לפרי האזור לכן נקרא הנחל בעבר ‘ואדי טאוחין’ (נחל הטחנות), אבל לא רק – אמת מים עתיקה ששרידיה נמצאו מוכיחה כי גם תובי ההרודיון השתמשי במי הנחל.

החתירה של נחל תקוע בהר היוצרת את הקניון והמערות הייחודיות (למשל מערת חריטון) מתחיל למרגלות רכס ההרודיון , שאורכו כ-7 ק”מ. אחריו נמשך הנחל בכוון דרום מזרח, ולבסוף, בקטעו האחרון שבו הוא מכונה נחל דרגה (דרג’ה) הואדי עובר בתוך הצוקים הנישאים, יוצר מפלים וגבים נפלאים, ונשפך אל ים המלח מדרום למצפה שלם.

נקודת התחלה: הרודיון

נקודת סיום: תקוע

אורך המסלול: 7 ק”מ

מעיינות גוש עציון

עין ליבנה

קרדיט צילום: יאיר ארונשטם

מעיין הנובע באפיק נחל ליבנה היורד מגוש עציון ונשפך לעבר שפלת יהודה. המעיין מוקף בעצים,

מימיו צלולים, עומקם כ-2.5 מ’.

הגיש לעמיין לכלי רכב רגילים אינה אפשרית, ולכן מומלץ מסלול רגלי.

איך מגיעים: בכניסה של בת עין ממשיכים ישר. בכיכר פונים ימינה, ושוב ימינה בעיקול של כמעט 180 מעלות. מחנים את הרכב ליד הפנייה שמאלה אל תוך הוואדי, הולכים בעקבות הסימון הירוק עד למעיין ומשם עולים לבת עין ב’.

עין חובלה

קרדיט צילום: יורם שפירר

מים הובקעים מתוך נקבה חצובה בסלע ונאגרים לבריכת איגום מרובעת. במקום ניתן להבחין בשרידי טרסות עתיקות, בקשר שיח’ ובמערת קבורה מימי בית שני, במעידה על התיישבות במקום כבר בימי קדם. מאוחר יותר השתמש קביוץ משואות יצחק הישן במעיין לצרכיו.

איך מגיעים: בפנייה הראשונה בבת עין פונים ימינה, ובשלב מסוים מתחלף הכביש בשביל עפר ובו ממשיכים עד למעיין.

עין אבו – כלאב

קרדיט צילום: יאיר ארונשטם

מעיין, עץ תאנה ושולחן- כל הדרוש לפיקניק מוצלח אם סתם טבילה מרעננת. המים נובעים מבין שכבות הסלע בזרימה קטנה אך יציבה, ונאגרים אל בריכה חצובה. יש הקוראים למקום “עין מסלע” על שם גרעים מסלע של השומר הצעיר, שהקים את קיבוץ רבדים בגוש לפני קום המדינה.

איך מגיעים: מצומת גוש עציון נוסעים ישר עד השילוט לחוות ארץ האיילים, פונים ימינה ועם השילוט פונים שוב ימינה לכיוון המעיין.

עין סג’מה – עין יצחק

נביעה קסומה ובריכת מים נהדרת. המעיין נובע במדרון נחל סג’מה המכונה גם “ואדי גן עדן”. המים נקיים כל עונות השנה, ועומקם כ-1.5 מ’.

במקום שולחנות פיקניק מוצלים. המעיין שופץ לזכרו של יצחק וינשטוק ז”ל, ולכן נקרא גם “עין יצחק”.

איך מגיעים: נוסעים לכיוון בת עין, פונים ימינה לפני הלולים ונוסעים בעקבות הסימון הכחול עד לעין סג’מה.ניתן גם להגיע עם רכב פרטי עד למעיין.

בריכת דובק

בריכה מטופחת, קרה ונקווה בכל ימות השנה. בריכת דובק קרויה על שמו של דב וינשטוק ז”ל שהיה סייר השדות של המועצה האזורית גוש עציון ואיש חינוך שריכז סביבו בני נוער שמסגרות החינוך לא יכלו להתמודד איתם. לאחר מותו נבחנה לזכרו בריכה ששטחה כ4 על 4 מ’ ועומקה כ-1.5 מ’ שמתמלאת מהמים הגולשים מעין יצחק.

איך מגיעים: נוסעים לכיוון בת עין, פונים ימינה לפני הלולים ונוסעים בעקבות הסימון הכחול עד לעין סג’מה. מצד ימין של עין סג’מה ישנו שביל שיוביל אותנו מרחק של 200 מ’ במורד הישר לבריכת דובק. ניתן להגיע עם רכב פרטי עד למעיין.

יער תקוע-השער לשמורת נחל תקוע

מה מעניין שם:

שביל מטיילים שעובר בכרמים, דרך עתיקה וחורשת אורנים. סביל אבן מוקף בעשבי תיבול לשימוש, בריכת שכשוך תצפית להרודיון ומערת נזירים קטנה. עבר והווה משתלבים במקום אחד.

את האתר פתחו תושבי הישוב בשיתוף ובהובלת הנוער לפני כשנה וחצי: פרצו שבילים, נטעו עצים, בנו משכית מעוטר (סביל מים), הרכיבו שולחנות פיקניק וסכרו בריכה.

בבריכה יש מקלחת חוף ובקיץ אפשר לבוא ולהתקלח ועל הדרך למלא אותה למטיילים הבאים.

טיפים: אידיאלי ל (טיול רומנטי, פיקניק משפחות, טבילה לפני שבת, מסיבת טבע.)

מתאים כל השנה. בקיץ משתכשכים בבריכה, בחורף נהנים ממרבד ירוק ופריחה. תביאו סלסלת פיקניק.

אידיאלי למשפחות, לזוגות, לקבוצות לביקור קצרצר או לבילוי של מספר שעות.

מי שרוצה ממשיך לכיוון הואדי ומערת החריטון.

איך מגיעים: נוסעים לישוב תקוע ומיד אחרי הפניה פונים שמאלה לחניון הדקלים או לחניון הסביל.

טלפונים (במקרה וצריך): בטחון תקוע 026269797

מים: יש

פחים: אין- חובה לקחת את האשפה אתכם

בריכות עין צורים

בריכות שכשוך מוקפים בטבע! מקום מושלם לקפוץ להתרענן או להינות מהרוגע. הבריכות בעמוק של 40 ו60 ס”מ.  יש נדנדה, הרבה צל, פינות ישיבה ושולחנות פיקניק.

מיקום: קיבוץ עין צורים

איך מגיעים:

פונים שמאלה לפני השער של ראש צורים. יורדים לאזור הלולים עד שרואים בצד ימין שילוט שיכוון אותך לבריכות. כשמגיעים לחניון, יש לרדת באופן רגלי 2 דקות עד שתגיעו לבריכות.

אתרי פיקניק

שמורת עוז וגאו”ן

שמורת עוז וגאון הוקמה ע”י נשים בירוק ומתנדבים רבים לאחר רצח 3 הנערים.

השמורה הפכה לאתר חיינוכי תיירותי פעיל,  במקום מתקני משחקים לילדים, אתר לפיקניקים, שלטי ציונות, ספסלים מזמרים ועוד

איך מגיעים: השמורה נמצאת 300 מטר מצומת הגוש לכיוון מגדל עוז

מים: יש

שירותים: יש

משואות יצחק הישנה

יער משואות יצחק הישנה נקרא כך על שם קיבוץ משואות יצחק – אחד מארבעת היישובים, שהיו באזור ערב הקמת המדינה. תושביו נלחמו בחירוף נפש על הגנת ירושלים. הקיבוץ הוקם על ידי תנועת הקיבוץ הדתי בשנת 1945 וחרב במלחמת העצמאות. הבונקר והבית ששרד מהווים תזכורת איתנה לסיפורם של ארבעת ישובי גוש עציון במלחמת העצמאות.

איך מגיעים: המקום נמצא בסמיכות למעיינות עין סג’מא ועין דובק

מים: אין

יער האיילים

מתחת הגבעה הצהובה ובדרך לחוות ארץ האיילים תוכלו למצוא פנינת יער מרהיבה עם מספר מוקמות פיקניק וישיבה בחיק הטבע. בסמיכות למקום תוכלו למצוא את מעיין ” עין אבו כלאב” ולהנות ממימיו הצוננים.

איך מגיעים: מכיוון צומת גוש עציון נוסעים לכיוון בית שמש. לפני הכיכר של כפר עציון/בת עין יש לפנות ימינה לכיוון חוות ארץ האיילים.